Zarządzenie nr 12/2011 w sprawie ustalenia procedur kontroli zarządczej
Zarządzenie nr 12/ 2011
Dyrektora Międzynarodowego Domu Kultury w Międzyzdrojach z dnia 02 maja 2011 r.
w sprawie ustalenia procedur kontroli zarządczej w Międzynarodowym Domu Kultury w Międzyzdrojach
Na podstawie art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U Nr 157, poz. 1240) postanawiam, co następuje.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1
Zarządzenie określa zakres, zasady i tryb procedur kontroli zarządczej w Międzynarodowym Domu Kultury w Międzyzdrojach
Zobowiązuję kierowników i pracowników MDK do zapoznania się z treścią procedur kontroli zarządczej
§ 2
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
Dyrektor - należy przez to rozumieć Dyrektor MDK,
MDK - należy przez to rozumieć Międzynarodowy Dom Kultury,
IT - należy przez to rozumieć Informacja Turystyczna,
Kierownictwie - należy przez to rozumieć Główny księgowy, Kierownik administracyjno-techniczny
Specjalista należy przez to rozumieć pracowników na stanowiskach pracy działu administracyjno-technicznego:
§ 3
Zakres zadań oraz struktura organizacyjna MDK w Międzyzdrojach jest określona w Regulaminie Organizacyjnym MDK.
§ 4
1.Kontrola zarządcza stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celu i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
2.Kontrola wewnętrzna i kontrola finansowa wchodzi w skład kontroli zarządczej i zawiera część jej procedur
Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
skuteczności i efektywności działania,
wiarygodności sprawozdań,
4) ochrony zasobów,
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
efektywności i skuteczności przepływu informacji,
zarządzania ryzykiem.
Przez procedury kontroli zarządczej rozumie się wszelkie czynności, które dają wystarczającą
Pewność, że cele stawiane przez kontrolę zarządczą zostaną osiągnięte.
§ 5
1. Dyrektor jest odpowiedzialny za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej. 2. Dyrektor jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej MDK.
§ 6
1. Kontrolę zarządczą prowadzi się przez:
samokontrolę, tj. kontrolę prawidłowości i wykonywania własnej pracy przez wszystkich pracowników, zgodnie z zakresami uprawnień i obowiązków;
kontrolę funkcjonalną, tj. kontrolę sprawowaną w ramach obowiązku nadzoru przez pracowników na stanowiskach kierowniczych;
kontrolę wstępną, tj. kontrolę przeprowadzoną przed wykonaniem operacji gospodarczej ;
kontrolę następczą, tj. kontrolę przeprowadzoną po zaistnieniu zdarzenia rzeczywistego, mającą na celu wykrycie nieprawidłowości,
§ 7
Kontrola zarządcza ma spełniać następujące funkcje:
sygnalizacyjną - poprzez dostarczanie kierownikom działów pracy informacji niezbędnych do korekty uprzednich i podejmowania nowych decyzji oraz sygnalizowania faktu wystąpienia nieprawidłowości, zaniedbań, nadużyć, odchyleń od ustalonych procedur postępowania, umożliwiających ich likwidację;
instruktażową - poprzez inicjowanie kierunków prawidłowego działania, wskazywanie sposobów i środków likwidacji oraz zapobieganie powstawaniu nieprawidłowości;
profilaktyczną - poprzez zapobieganie występowaniu niekorzystnych zjawisk oraz oddziaływanie w celu wywołania pożądanych zachowań.
§ 8
Elementem kontroli zarządczej jest kontrola finansowa. Jej przedmiotem są w szczególności procesy związane z gromadzeniem i wykorzystywaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem będącym w zarządzie MDK. Procesy te obejmują działania polegające na przygotowaniu i realizacji operacji gospodarczych dotyczących pobierania i wydatkowania środków finansowych, ich ewidencji oraz sprawozdawczości.
Kontrola finansowa obejmuje wszystkie czynności, których celem jest stwierdzenie prawidłowości postępowania w odniesieniu do obowiązujących aktów prawnych, i zarządzeń Dyrektora.
Kontrola finansowa:
umożliwia przeprowadzenie wstępnej oceny realizacji przychodów, celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania kosztów;
2) sygnalizuje stwierdzenie naruszenia prawa, zaniedbania i nieprawidłowości,
wskazuje sposób i środki zapobiegające powstawaniu nieprawidłowości, jak również umożliwia szybką likwidację nieprawidłowości.
§ 9
Procesy kontroli gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych oraz gospodarowania mieniem polegają na:
1) badaniu zgodności każdego postępowania z obowiązującymi przepisami prawa;
badaniu efektywności działania i realizacji zadań określonych w odrębnych przepisach;
3) badaniu realizacji procesów zachodzących w MDK poprzez porównanie ich z planem i określonymi normami oraz wykrywanie odchyleń i nieprawidłowości w realizacji tych zadań;
4) ujawnieniu nieprawidłowości w gromadzeniu i rozdysponowaniu środków publicznych oraz marnotrawstwa mienia, a także ustaleniu osób odpowiedzialnych za ich powstawanie;
5) wskazaniu sposobów i środków umożliwiających likwidację nieprawidłowości.
§ 10
Kontrola gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych oraz gospodarowania mieniem powinna uwzględniać następujące elementy:
1) badanie dokumentów pod względem merytorycznym, polegające na stwierdzeniu prawidłowości i
zgodności treści z rzeczywistością.
2) badanie dokumentów pod względem formalnym, polegające na stwierdzeniu, czy zawierają one
wszystkie typowe dla nich elementy, a w szczególności:
a) wystawione zostały w sposób prawidłowy,
b) podpisane są przez osoby upoważnione
3) badanie dokumentu pod względem rachunkowym, polegające na ustaleniu prawidłowości zawartych w nich działań arytmetycznych;
4) kontrolę zupełności i kompletności operacji, zmierzających do zapewnienia, by wszystkie operacje zostały poprawnie udokumentowane i zewidencjonowane w księgach rachunkowych;
5) porównanie treści operacji z różnymi źródłami informacji oraz zatwierdzanie dokumentu przez upoważnione osoby;
6) porównanie zamierzeń i wykonania z planem finansowym;
7) przeprowadzenie inwentaryzacji.
§ 11
1. Dyrektor oraz kierownicy działów mają obowiązek określenia w sposób precyzyjny i spójny podległym pracownikom zadań, uprawnień i zakresu odpowiedzialności.
2.Dokumenty określające zakresy obowiązków pracowników, ich uprawnień oraz zakres ich odpowiedzialności są sporządzane na piśmie a ich przyjęcie przez pracownika jest kwitowane; jeden egzemplarz dokumentu należy wpiąć do akt osobowych pracownika.
Rozdział 2
Pobieranie i gromadzenie środków finansowych
Dział administracyjny i finansów realizując przychody planu finansowego MDK, zobowiązani są: a)prawidłowo i terminowo ustalania należności z tytułu przychodów MDK, b)pobiera przychody i wpłaty i terminowo, c) prowadzi ewidencję przychodów i kosztów, d)terminowo wysyła do zobowiązanych upomnienia oraz podejmować w stosunku do nich czynności egzekucyjne przewidziane w przepisach prawa, e)terminowo wysyła do zobowiązanych wezwania do zapłaty lub faktury za wykonane usługi,
Rozdział 3
Wstępna ocena celowości zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków środków publicznych
§ 12
1.Zaciąganie zobowiązań i dokonywanie wydatków (kosztów) należy poprzedzić oceną ich celowości i gospodarności, tzn. ocenić, czy zaciągnięcie zobowiązania lub poniesienie wydatku jest konieczne oraz czy danego zamierzenia nie można zrealizować lepiej, szybciej, taniej.
2.Ocena celowości i zaciągnięcia zobowiązania i dokonania wydatku (kosztu) przeprowadzana jest na podstawie zapotrzebowania i planu finansowego działalności.
§ 13
Podstawą wszczęcia postępowania o zamówienie publiczne jest określenie potrzeb na dostawy, usługi lub roboty budowlane oraz zabezpieczenie środków finansowych na ich realizację.
§ 14
1.Do określonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego Dyrektor wyznacza komisję przetargową, która działa na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych.
§ 15
Rachunki oraz faktury przedkładane Głównemu księgowemu do realizacji powinny być odpowiednio opisane:
1)Zakup dokonany zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych na podstawie art. ...;
2)Zakup nie podlega ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Zgodnie z art. 4 pkt 8 z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych( tekst jednolity
: Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 756 z pózn.zm.) ustawy nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14000 euro.
Rozdział 4
Gospodarowanie mieniem
§ 16
1. Kontrola prawidłowości gospodarowania mieniem obejmuje:
kontrolę pozyskiwania składników majątkowych,
kontrolę dysponowania nimi na rzecz innych podmiotów,
ocenę prawidłowości postępowania prowadzonych przez komisję likwidacyjną.
§ 17
1.Celem inwentaryzacji jest ustalenie rzeczywistego stanu składników majątku i źródeł ich pochodzenia.
2.Realizację celu określonego w ust. 1 warunkują następujące czynności
1) weryfikacja ksiąg rachunkowych;
2)ustalenie różnic inwentaryzacyjnych i rozliczeń osób odpowiedzialnych za powierzone im mienie i za powstanie tych różnic;
3)zapewnienie ochrony mienia i ocena stanu zabezpieczenia przed zniszczeniem, kradzieżą, pożarem, zalaniem i innymi wypadkami losowymi;
4)dokonanie oceny gospodarczej przydatności posiadanych składników majątkowych pod względem ilościowym i jakościowym,
5)podjęcie działań ukierunkowanych na przeciwdziałanie powstawaniu nieprawidłowości w gospodarowaniu majątkiem MDK, a zwłaszcza gromadzeniu zapasów zbędnych i nadmiernych oraz powstaniu różnic inwentaryzacyjnych (niedoborów i szkód).
§ 18
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Artur Duszyński | 02-04-2015 11:30 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Jadwiga Bober | 02-05-2011 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 02-04-2015 11:30 |